Skrb za zdravje ima že od nekdaj zelo pomembno vlogo v našem vrtcu. V skupini Muce smo letos to podkrepili z nekaterimi aktivnostmi v okviru projekta Zdravje v vrtcu pod okriljem Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ). S sodelovanjem v programu smo želeli zagotoviti čimbolj zdravo in varno okolje, v katerem bi se vsi udeleženci dobro počutili. V skupini smo skozi leto izvedli naslednje dejavnosti:
- PRI MUCAH SPODBUJAMO PRIJATELJSTVO:
Pozitivnega vzdušje v skupini je zelo pomembno, da se otroci v vrtcu počutijo sprejete, da so zadovoljeni in umirjeni. V skupini se trudimo vzdrževati prijateljske odnose preko prijazne komunikacije. Pri tem smo uporabili jezik volkov in žiraf kot prispodobo za nesramno oz. agresivno in na drugi strani prijazno komunikacijo. Prizadevali smo se, da bi bili čim bolj podobni prijazni žirafi.
Za še močnejše povezovanje med otroki in krepitev skupinskega duha smo iz majčk otrok sešili odejo prijateljstva. Uporabljali smo jo pri najrazličnejših dejavnostih, saj je bila pri otrocih zelo priljubljena: pri branju knjig, pri pogovorih v jutranjem krogu, kot »piknik dekica« v naravi, pri različnih igrah,..
Tako kot smo si prizadevali za prijateljstvo znotraj skupine, smo iskali prijatelje tudi izven nje. Povezali smo se s prijateljsko skupino : Škratki iz DE na Stari cesti. Velikokrat smo se srečali, se skupaj igrali in gibali. Drug za drugega smo nastopili z dramatizacijo, ki smo se jo naučili.
- ČUJEČNOST
V današnjem prehitrem svetu je še kako pomembno, da otroka naučimo spretnosti kako se umiriti, najti stik s samim sabo in kako si povrniti dobro počutje. Pri čuječnosti gre za učenje usmerjanja svoje popolne pozornosti na tukaj in zdaj, na drobne stvari okoli nas ali na občutja v lastnem telesu.
Letos smo v okviru prednostne naloge vrtca čuječnost prenesli v naravo. Narava nas že sama po sebi, s svojo raznolikostjo in spremembami vabi, da jo opazujemo in občudujemo. Veseli nas, da vrtec stoji v prelepem naravnem okolju, kar smo s pridom izkoristili. Najraje smo se odpravili na pot ob reki Krki, ki ponuja veliko mirnih kotičkov za sprostitev, umiritev in občudovanje narave. Med sprehodom smo opazovali kaj se v naravi premika in povzroča različne zvoke: tok reke Krke in ribe v njej, listje in veje v vetru, ptice v letu, semena, ki jih po zraku nosi veter, mravljice in hrošči, ki se ne dajo motiti pri prenašanju svojega tovora, … Velikokrat smo obiskali travnik ob reki, kjer smo si prebrali knjigo, poležavali na soncu, vonjali cvetlice in s tipom prepoznavali naravni material. Otroci so se ob izvajanju vaj čuječnosti zabavali, opazovali in raziskovali svet okoli sebe in se preko njih tudi umirili ter bolje osredotočili na sledeče dejavnosti.
- POVEZOVANJE Z DOMAČIM OKOLJEM
Zavedamo se, da je za dobro počutje otroka v vrtcu, pomembno tudi povezovanje z njegovim domačim okoljem. S starši smo sodelovali preko »domačih nalog«, ko so otroci od doma prinašali različen material ali pripomočke za delo ali igro v vrtcu. V vrtec smo povabili starše, da predstavijo svoj poklic ali spretnosti: en očka je predstavil inštrument kitaro. Skupaj smo izvedli glasbeno urico in dramsko – pevski nastop. Druga mamica nam je predstavila šivanje s šivalnim strojem in nam sešila »odejo prijateljstva«. Eno deklico bomo obiskali kar na domu, kjer nam bo razkazala svojo kmetijo.
S starši smo izvedli dva pohoda: prvi je bil nočni z lučkami, drugi pa predstavitev tematske poti ob reki Krki, ki smo jo ustvarili z otroki. S starimi starši smo združili moči v čistilni akciji.
Na začetku leta so otroci v vrtcu prav ponosno predstavili njihove domače ljubljenčke. Maskota skupine slonček Tonček pa je poskrbela za dodatno povezovanje družin otrok z vrtcem. Otroci so nestrpno čakali, kdaj bo prišel dan, ko bodo lahko odpeljali slončka k sebi domov in bo preživel nekaj dni v njihovi družini in domačem okolju. Otroci in tudi starši so maskoto sprejeli kot dodatno članico svoje družine. Čutiti je bilo ponos pri vseh otrocih, ko smo prebirali vtise in dogodivščine s slončkom Tončkom iz priloženega zvezka. Tako se je okrepila vključenost družin in sodelovanje med vrtcem in družinami.
- TEMATSKO PRAZNOVANJE ROJSTNIH DNI
Za otroke je rojstni dan najpomembnejši dan, zato smo želeli, da slavljenec dobi občutek, da je to njegov dan. Pri praznovanju se poskušamo čim bolj približati vsebinam, ki otroka zanimajo, upoštevamo njegove ideje in interese. Tako vsakemu otroku omogočimo doživljanje zadovoljstva, zavedanje lastne vrednosti in individualnosti. Pripravili smo praznovanja, ki so tematsko različna (v naravi, športni dan v telovadnici, igre na travniku, praznovanje z mavrico, z avtomobilčki, s konji, s kraljičnami, z dojenčki, gradnja mostov in hiš, ustvarjanje z Lego kockami, itd…. To se otrokom posebej vtisne v spomin. Pomembno je, da damo poudarek na doživetjih in ne na darilih, stvareh, hrani… S praznovanjem posameznikovega rojstnega dne tudi druge otroke navajamo na družabnost in izkazovanje pozornosti v medsebojnih odnosih.
- RAZVIJAMO ZDRAV ODNOS DO HRANE
Ker smo ugotovili, da vsak dan zavržemo preveč hrane , da je ne pojemo toliko, kolikor si je vzamemo na krožnik, smo se odločili, da se bomo potrudili in to spremenili. Ker se je v skupini Medvedki pojavil enak problem, smo se odločili, da bomo tekmovali v tem, katera skupina bo pri kosilu zavrgla čim manj hrane. Vsak dan smo s pomočjo Lego kock izmerili, koliko hrane se je znašlo v vedru z odpadki. Na koncu smo ugotovili, kdo je bil uspešnejši. Izkazalo se je, da smo se obe skupini zelo trudili in rezultat je bil neodločen. Tako smo Muce, kot tudi Medvedki osvojili pokal za zmagovalce tekmovanja. Še v naprej se odgovorno vedemo do hrane in si je vzamemo na krožnike toliko, kolikor lahko pojemo.
- VRTNARJENJE IN UPORABA VZGOJENIH RASTLIN
Letos smo postali pravi vrtnarji, saj skrbimo za kar dve gredici – eno visoko gredo ob vrtcu in eno gredo na EKO vrtičku ob osnovni šoli. Že jeseni smo začeli s pripravo gredic. Skozi leto smo naredili nekaj poskusov s katerimi smo ugotovili, kaj rastline potrebujejo za rast. Opazovali smo njihovo rast in spoznali osnovne dele rastlin. Spomladi smo najprej pobrali pridelek na visoki gredi: solato, ki smo jo nato z užitkom pojedli pri kosilu. Tudi nekateri tisti otroci, ki po navadi ne jedo solate, so jo tokrat poskusili. Ugotovili smo, da otroci raje poskusijo novo vrsto zelenjave, če le-to sami pridelamo. Očistili smo gredice in jih prekopali, nato pa pričeli s sajenjem in setvijo vrtnin in zelišč, ki so jih otroci prinesli od doma. Otroci so se skozi dejavnosti na vrtu navdušili nad vrtnarjenjem in marsikateri od staršev je povedal, da otroci tudi doma pomagajo pri opravilih na vrtu.
Pri otrocih se je razvil občutek odgovornosti za rastline. Tako nas opomnijo, da gremo vsak teden pogledat, če jih je potrebno zaliti ali opleti. Navdušeno opazujemo, če je iz zemlje pokukala že kakšna nova rastlina. Ko se bodo rastline dovolj zrastle, jih bomo začeli uporabljati za obogatitev naših obrokov, ali pa si bomo privoščili kakšen osvežilni napitek iz zelišč.
- HIGIENA ROK IN KAŠLJA
V tematskem sklopu »Poskrbimo za svoje zdravje« smo na igriv način spoznali pomen skrbi za čiste roke in higieno kašlja. Pogovarjali smo se osebni higieni in preprečevanju nalezljivih bolezni. Prikazali smo, kako si pravilno izpihamo nos in pravilno kašljamo, da bacilov ne raznašamo po prostoru. Ugotovili smo, da je okoli nas veliko bakterij zaradi katerih lahko zbolimo, kar pa lahko z umivanjem rok zmanjšamo. Učili smo se pravilne tehnike umivanja rok s pomočjo zgodbe ter si ogledali predstavo »Čiste roke za zdrave otroke«. O »super močeh« mila smo se prepričali z eksperimentom, kjer smo v posodo z vodo dodali poper (ta je predstavljal bacile in viruse), nato pa smo vanjo potisnili namiljen prst. Vsi »bacili« so se v trenutku razbežali.
V igralnici smo si uredili nov igralni kotiček: Zdravstveni dom, v katerem smo igrali igro vlog: zdravnika, zobozdravnika in pacientov. Izvajali smo sistematske preglede, obiskali smo zobozdravnika in zdravili paciente z najrazličnejšimi zdravstvenimi težavami. Spoznali smo zdrave navade s katerimi ohranjamo in skrbimo za svoje zdravje.
- BIVANJE NA PROSTEM V VSEH LETNIH ČASIH IN RAZLIČNIH VREMENSKIH POGOJIH
V zavedanju, da otrok za dobro počutje potrebuje veliko gibanja na svežem zraku, smo dnevno bivali zunaj in raziskovali naravo v vseh njenih preoblekah skozi letne čase. Pri tem smo se držali motiva: »Ni slabega vremena, je samo neprimerna oprema.« Ven smo odšli v dežju in se veselili pri skakanju po lužah. Valjali in igrali smo se po novo-zapadlem snegu. Občutili smo moč vetra, ki nam je kuštral lase in toplo sonce, kateremu smo nastavljali lička.
- VARNO S SONCEM
Ko se je spomladno sonce okrepilo, smo se začeli pogovarjati o zaščiti pred nevarnimi sončnimi žarki in opazili sva, da so otroci dobro osveščeni. To je pokazatelj, da v domačem okolju posvečajo veliko pozornosti zaščiti pred škodljivimi vplivi sonca.
Pridobljenih znanj otroci v okviru programa ne spoznajo zgolj teoretično, temveč jih ob aktivnostih na prostem izvajajo tudi v praksi: V vrtcu bomo v vročih poletnih dneh odhajali na prosto v bolj zgodnjih urah (takoj po zajtrku). Otroci bodo imeli skozi dan na voljo zadostno količino vode ali nesladkanega čaja. Starše smo opozorili naj bodo otroci primerno oblečeni (lahka oblačila s kratkimi rokavi) ter zaščiteni s pokrivali. Svetovali smo jim, da lahko zjutraj otroke namažejo z zaščitno kremo.
Izdelali smo plakat o zaščiti pred škodljivimi sončnimi žarki. Obesili ga bomo v garderobo, da nas bo vsak dan opomnil, kako oditi varno na sonce. Tako dosežen učinek je gotovo večji, večja je tudi verjetnost, da bodo otroci osvojena znanja upoštevali tudi kasneje v vsakodnevnem življenju, še zlasti, ker so v program posredno (osveščanje preko obvestil in letaka NIJZ-ja) vključeni tudi starši otrok.